Studenci

Mamy dwadzieścia kilka lat i jesteśmy pierwszym w historii pokoleniem zanurzonym od urodzenia w cyfrowym świecie. Interaktywność, dostęp do różnych źródeł, egalitaryzm – te właściwości internetu sprawiają, że część z nas odchodzi od tradycyjnych mediów. Internet to dla nas metamedium – które powoli wchłania inne środki przekazu. Sami żyjemy coraz szybciej i korzystamy z wielu możliwości, od mediów wymagamy tego samego. Czy tradycyjne media są w stanie sprostać tej potrzebie wychodząc naprzeciw ludziom żyjącym w świecie 2.0? Paradoksalnie – jak traktować tych, którzy „wychodzą” z internetu (blogerzy piszą książki, a w kioskach pojawiło się pismo o youtuber’ach)?  Jaki będzie wynik konfrontacji pomiędzy „tradycyjnymi” a „cyfrowymi” mediami i czy nadejdzie dzień, gdy podział ten zniknie?

Często z entuzjazmem korzystamy z możliwości kreacji, jaką daje internet. W sieci bowiem każdy z nas może być twórcą. Rozwija się dziennikarstwo obywatelskie,  liderami opinii nadającymi ton debacie publicznej stali się blogerzy, a konsument, będący dotąd odbiorcą przekazu medialnego, coraz częściej staje się prosumentem. Jaka jest w tym układzie sił rola dziennikarza? Czy dziennikarstwo przetrwa w formie, jaką znamy obecnie? Czy może czeka nas cyfrowy „przewrót” – miejsce profesjonalnych dziennikarzy zajmą sami obywatele – amatorsko lub półprofesjonalnie – wytwarzający społeczny przekaz medialny?

Każdego dnia coraz szybciej konsumujemy ogromną ilość informacji. To stawia pytanie o granice uwagi, ale i cierpliwości, jaką posiada współczesny odbiorca. Znacznie większa ilość informacji –  w tradycyjnych i cyfrowych mediach – to także ryzyko obniżenia ich jakości i włączenie się mediów w pogoń za – niekiedy niewartym uwagi – newsem. W jaki sposób znaleźć „złoty środek” pomiędzy przyciągnięciem uwagi odbiorcy w świecie nieograniczonego wręcz wyboru a dbałością o jakość i rzetelność przekazu? Jakie formaty przetrwają, a które są tylko chwilową modą? Czy programy typu „Warsaw Shore” czy „Ukryta Prawda” wyznaczają kierunek rozwoju mediów?

Media wypełniają ważną społecznie misję. Od powstania ich zasadniczą rolą jest dostarczanie rzetelnych informacji, ocenianie i interpretowanie wydarzeń. To media kształtują opinię publiczną i mają wpływ na swoich odbiorców – pomagając im zrozumieć i uporządkować otaczający ich świat. To ogromna odpowiedzialność, z którą wiążą się liczne wyzwania. Wystarczy wspomnieć ostatnie publikacje tygodnika „Wprost” i wywołaną nimi lawinę zdarzeń, które sprowokowały – także w środowisku dziennikarskim – dyskusję na temat rzetelności i obiektywizmu polskiego dziennikarstwa. Padały w tym przypadku pytania między innymi o to, gdzie kończy się informowanie, a zaczyna kreowanie faktów?

To tylko niektóre z wielu zagadnień, które warto poruszyć – szczególnie w gronie studentów dziennikarstwa, którzy są jednocześnie odbiorcami i twórcami współczesnych mediów. Często nasz brak doświadczenia pozwala nam na wiele rzeczy spojrzeć inaczej; dostrzec rzeczy, których nie widzą ci, którzy na mediach „zjedli zęby”.

Porozmawiajmy o mediach, biznesie i kulturze podczas panelu studenckiego na Uniwersytecie Gdańskim.

koordynator panelu: mgr Marta Kokoszczyńska