MEDIA – BIZNES – KULTURA. Pomorze 2025
GDAŃSK, 16-17 października 2025 roku
Media-Biznes-Kultura to cykliczna, międzynarodowa konferencja naukowa, która odbywa się co dwa lata i jest organizowana przez Instytut Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Gdańskiego. Jej adresatami są przedstawiciele środowiska akademickiego, sektora biznesu, mediów oraz instytucji kultury współpracujących z mediami.
Tegoroczna, jubileuszowa 10. edycja konferencji jest poświęcona zagadnieniom inkluzywności w mediach i komunikacji, obejmującym zarówno teoretyczne koncepcje, jak i praktyczne wyzwania.
Inkluzywność, rozumiana jako równa reprezentacja różnorodnych grup społecznych, otwarty dostęp do informacji oraz aktywne uczestnictwo w debacie publicznej, stanowi jedno z istotnych wyzwań współczesnego ekosystemu medialnego. W dobie rosnącej polaryzacji, dynamicznych zmian technologicznych i globalnych napięć inkluzywne media stają się nie tylko etycznym zobowiązaniem, ale także warunkiem budowania społeczeństwa opartego na różnorodności i sprawiedliwości społecznej.
Aby jak najpełniej pochylić się nad tymi wyzwaniami, tegoroczna edycja konferencji Media-Biznes-Kultura. Pomorze 2025 wprowadza nową formułę tzw. podstolików medialnych. Chcemy zaproponować pogłębioną dyskusję na wybrane tematy oraz inicjować wspólne badania i przygotowywać rekomendacje na przyszłość w wybranych obszarach tematycznych:
- Obraz i kult Hansa Beltinga (prowadzący: prof. dr hab. Zbigniew Treppa; email: zbigniew.treppa@ug.edu.pl)
- Komunikowanie polityczne: zagrożenia dla systemu demokratycznego (prowadzący: dr hab. Jacek Wojsław; email: jacek.wojslaw@ug.edu.pl)
- Dziennikarstwo zaangażowane – etyka, emocje, sprawczość (prowadząca: dr Dominika Rafalska; email: dominika.rafalska@ug.edu.pl)
- Jak inkluzywne są media społecznościowe? (prowadzący: dr Michalina Ahmad; email: michalina.ahmad@ug.edu.pl, dr Grzegorz Kapuściński; email: grzegorz.kapuscinski@ug.edu.pl)
- Media a zrównoważony rozwój – doświadczenia, wyzwania i kompetencje przyszłości (prowadząca: dr Beata Czechowska Derkacz; email: beata.derkacz@ug.edu.pl)
- Jak rozmawiać inkluzywnie o historii, kulturze i sztuce (prowadzący: dr hab. Konrad Knoch, email: konrad.knoch@ug.edu.pl)
- Bitwa o inkluzywność. Co dalej z mediami publicznym? (prowadząca: dr Monika Białek; email: monika.bialek@ug.edu.pl)
- Edukacja medialna jako narzędzie przeciwdziałania wykluczeniu (prowadząca: dr hab. Klaudia Cymanow-Sosin, prof. UPJPII, email: klaudia.cymanow_sosin@upjp2.edu.pl)
- Inkluzywność w praktyce – jaką przestrzeń tworzą media studenckie? – (prowadząca: Nadia Zielińska, email: n.zielinska.417@studms.ug.edu.pl)
Formularz zgłoszenia. W formularzu proszę wyrazić chęć udziału wyłącznie w jednym podstoliku medialnym i zaproponować tematy do dyskusji, badania do omówienia, tezy czy teorie wymagające szerszych rozważań. Po zarejestrowaniu, prowadzący wspólnie z uczestnikami wypracują formułę spotkania i zakres przedmiotowy. Rejestracja: [TUTAJ]
W czasie tegorocznej konferencji odbędzie się VII Ogólnopolskie Seminarium Forum Młodych Medioznawców i Komunikologów PTKS. Zamknięte seminarium zostanie zrealizowane w oparciu o materiały przesłane przez młodych badaczy (doktorantów i studentów) ekspertom, którzy przygotują dla nich informację zwrotną. Link do rejestracji: [LINK].
Ponadto zostaną wręczone także nagrody w konkursie Medi@stery na najlepszą pracę magisterską z wiedzy o mediach. Konkurs jest cyklicznie organizowany przez Instytut Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Gdańskiego.
Zapraszamy do udziału w dyskusji i wspólnego poszukiwania rozwiązań dla inkluzywnej, zrównoważonej i transparentnej przestrzeni medialnej.
Ważne daty
do 30.06.2025 – termin rejestracji poprzez stronę internetową www.mediabizneskultura.ug.edu.pl/rejestracja
do 10.07.2025 – informacja zwrotna dotycząca zaakceptowanych zgłoszeń wraz z informacją na temat spotkania organizacyjnego z prowadzącymi podstoliki.
do 31.10.2025 – termin nadsyłania pełnych tekstów do publikacji po wcześniejszym uzgodnieniu zakresu przedmiotowego z prowadzącymi podstoliki.
Opłata konferencyjna
– Uczestnicy – 430 PLN
– Uczestnicy (członkowie PTKS) – 380 PLN
– Doktoranci – 150 PLN
– Doktoranci (członkowie PTKS) – 100 PLN
– Studenci – bezpłatnie
Opłatę konferencyjną należy uiścić po uzyskaniu od organizatorów po zaakceptowaniu zgłoszenia do dnia 20.07.2025 r. Opłata obejmuje możliwość publikacji tekstu w serii naukowej Media Biznes Kultura, wydawanej przez wysoko punktowane Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego lub w czasopiśmie naukowym Media Biznes Kultura (40 pkt. na liście MEiN).
Wpłat należy dokonywać przelewem na konto Uniwersytetu Gdańskiego:
Uczestnicy konferencji dokonują opłaty na ogólny nr konta UG: Bank Pekao S.A. Oddział w Gdańsku IV ul. Kołobrzeska 43
59 1240 1271 1111 0010 4368 2415
Tytuł wpłat: ( KW0F-25) oraz imię i nazwisko uczestnika
Przy wpłatach zagranicznych prosimy podać następujące dane: Swift: PKOPPLPW, IBAN: PL 59 1240 1271 1111 0010 4368 2415
Faktury będziemy przesyłać na adres podany w formularzu rejestracyjnym.
Aktualne informacje na temat konferencji Media-Biznes-Kultura są dostępne na stronie internetowej: www.mediabizneskultura.ug.edu.pl
Wszelkie pytania prosimy kierować na adres mailowy konferencji: mbksekretariat@ug.edu.pl